دانشگاه آزاد اسلامی
واحد اهـر
دانشکدهی فنی و مهندسی- گروه عمران
پایان نامه برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد « M.Sc»
گرایش: راه و ترابری
عنوان:
متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی
استاد راهنما:
دکتـرحمید شیرمحمدی
استاد مشاور:
دکتـراسفندیار مردانی
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
واکاوی ترافیک یک جزء ضروری و پیچیده سیستم های حملونقل می باشد. برای انجام این تحلیلها، ابزارهای واکاوی مختلفی هست که هر کدام بر اساس یک نیاز خاص طراحی شدهاند. این ابزارها به گونه کلی در محدودیتها، قابلیتها، متدلوژی، نیازهای ورودی و خروجی متفاوت هستند. هدف از متدلوژی انتخاب ابزارهای واکاوی ترافیک، کمک به مهندسان ترافیک، طراحان، و متخصصان عملیات ترافیکی در انتخاب نوع صحیح ابزار واکاوی ترافیک برای تسریع عملیات می باشد. هدف دیگر، کمک به ایجاد ثبات و یکنواختی تحلیلها در سراسر بخشهای حملونقل دولتی و آژانسهای حملونقل فدرالی/ منطقهای / محلی میباشد. انتخاب ابزارهای مناسب واکاوی ترافیک برای یک پروژه، نیاز به قضاوت، بینش و دانش دارد که تنها از سالها تجربه و برنامههای کاربردی بدست میآید.
در حال حاضر یک سیستم خبره هست که کار را به گونه قابل ملاحظهای سادهتر میکند. با پاسخ دادن به چند سؤال در مورد ویژگیهای کلیدی پروژه، سیستم خبره نوع ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک را برای رسیدن به پاسخهای روشن ،کامل و سازگار که برای تصمیمات سرمایه گذاری حملونقل در جامعه ضروری می باشد را پیشنهاد می دهد.
کلمات کلیدی: حمل و نقل، متدلوژی، تجزیه و تحلیل، ترافیک، سیستم خبره
فهرست مطالب
صورت جلسه دفاع………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….ج
تقدیم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………د
سپاسگذاری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….ه
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….و
فهرست مطالب……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….ز
فهرست شکل ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………ط
فهرست جدول ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..ی
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1-1 کلیات 2
1-2 اظهار مساله اساسی پژوهش 2
1-3 سوال پژوهش 3
1-4 فرضیهها 3
1-5 اهداف مشخص پژوهش 3
1-6 اهداف کاربردی 4
1-7 روش پژوهش 4
1-8 متغیرهای مورد مطالعه 4
1-9 ساختار پایاننامه 5
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 7
2-1 مقدمه 8
2-2 مدلهای شبیهسازی 8
2-3 طبقه بندی مدلهای شبیه سازی ترافیکی 9
2-4 معرفی و مقایسه نرم افزار شبیه ساز ترافیک 11
2-4-1 نرمافزار VISSIMو VISUM 11
2-4-2 نرمافزار TRANSCAD 12
2-4-3 نرم افزار شبیه ساز PARAMIC 12
2-4-4 نرم افزار شبیه ساز 12
2-4-5 نرم افزار NETSIM 13
2-4-6 نرم افزار شبیه ساز CORSIM 13
2-4-7 نرم افزار GETRAM 15
2-4-8 نرم افزار SYNCHRO 15
2-4-9 نرم افزار AIMSUN NG 16
2-4-10 معایب علم شبیه سازی 26
فصل سوم: مواد و روشها 27
3-1 مقدمه 27
3-2 تأثیر ابزارهای واکاوی ترافیک 29
3-3 طبقه بندی ابزارهای واکاوی ترافیک 32
3-3-1 ابزارهای طرح- برنامهریزی 32
3-3-2 مدل تقاضای سفر 33
3-3-3 ابزارهای تحلیلی و قطعی (مبتنی برHCM) 34
3-3-4 ابزارهای بهینه سازی علائم ترافیک 34
3-3-5 مدلهای شبیهسازی ماکروسکوپیک 35
3-3-6 مدلهای شبیه سازی مزوسکوپی 36
3-3-7 مدلهای شبیه سازی میکروسکوپی 36
3-4 مقایسه HCM و شبیه سازی 37
3-4 -1 مطالعه اجمالی روش HCM 38
3-4-2 نقاط قوت و محدودیتهای HCM 38
3-4-3 نقاط قوت و محدودیتهای شبیه سازی 39
3-4 -4 اقدامات و عملکرد ترافیک( تفاوت بین شبیه ساز و HCM) 40
3-4 -5 استراتژی برای غلبه بر محدودیتهای HCM 41
3-5 معیارهای انتخاب ابزار مناسب جهت واکاوی ترافیک 42
3-5-1 زمینه تحلیلی 44
3-5-2 معیار انتخاب ابزار تحلیلی و ارزیابی توانمندی ابزارها 47
3-6 روش انتخاب ابزار واکاوی ترافیک 70
3-6-1 مراحل انتخاب دسته ابزار مناسب 70
فصل چهار: بحث و نتایج 80
4-1 مقدمه 81
4-2 مشخصات محدوده طرح 82
4-3 پاسخگویی به مسافر 86
4-4 اندازه گیری عملکردها 86
4-5 استراتژیهای مدیریت، اهداف و برنامه های طرح 87
4-6 الزامات اجرای طرح (برنامه ها) 89
4-7 آﻣﻮزش و ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی 91
4-8 هزینه سرمایه گذاری ابزارها 92
4-9 ویژگیهای سیستم 95
4-10 مرکز کنترل 96
4-11 ثبت وقایع 98
4-12 مزایا و تجهیزات لازم برای توسعه 99
4-13 ارزیابی پروژه 100
4-14 زمینه و اهداف پروژه 100
4-15 مرحله پیاده سازی 102
4-15-1 تعریف کردن چارچوب پروژه و اختصاص دادن مقدار به چارچوب مربوطه 103
4-15-2 اختصاص دادن اوزان به زیرمجموعه معیارها 103
4-17 بحث و مطالعه نتایج 114
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 117
5-1 مقدمه 118
5-2 نتیجه گیری 118
5-3 پیشنهادات 119
مراجع 120
فهرست شکل ها
شکل (3-1): مطالعه اجمالی طریقه واکاوی حملونقل 31
شکل (4-1): محدودهی ترافیکی شهر تبریز 83
فهرست جدولها
جدول (2-1): انواع مطالعات مقایسهای نرمافزارهای شبیه ساز ترافیک 24
جدول (3-1): مزایا و چالشهای ابزارهای واکاوی عملیاتی 37
جدول (3-2). معیار های انتخاب دسته ابزار واکاوی ترافیک 45
جدول (3-3). ارتباط ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک دسته بندی شده نسبت به زمینه تحلیلی 47
جدول (3-4). ارتباط ابزارهای واکاوی ترافیک دسته بندی شده نسبت به محدوده جغرافیایی یا منطقه مورد مطالعه 49
جدول(3-5): ارتباط دسته ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک نسبت به انواع تسهیلات 50
جدول(3-6): ارتباط ابزار تجزیه وتحلیل ترافیک نسبت به مد سفر 53
جدول(3-7): ارتباط دسته ابزار واکاوی ترافیک نسبت به استراتژی مدیریت و برنامههای کاربردی 58
جدول(3-8): ارتباط دسته ابزار واکاوی ترافیک نسبت به واکنش مسافر 60
جدول(3-9): ارتباط دسته ابزار واکاوی ترافیک نسبت به اندازهگیری عملکرد 63
جدول (3-10): ارتباط دسته ابزار واکاوی ترافیک نسبت به تاثیر ابزار یا هزینه 69
جدول (3-11): گام اول، انتخاب دسته ابزار مناسب 71
جدول (3-12): گام دوم، انتخاب دسته ابزار مناسب 74
جدول (3-13): گام سوم، انتخاب دسته ابزار مناسب 74
جدول (3-14): گام چهارم، انتخاب دسته ابزار مناسب 75
جدول (3-15): گام پنجم تا هفتم، انتخاب دسته ابزار مناسب 76
جدول (3-16): گام هشتم، انتخاب دسته ابزار مناسب 76
جدول (3-17): گام نهم و دهم، انتخاب دسته ابزار مناسب 77
جدول (3-18): گام یازدهم، انتخاب دسته ابزار مناسب 78
جدول (3-19): گام دوازدهم و سیزدهم، انتخاب دسته ابزار مناسب 78
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 کلیات
واکاوی ترافیک به عنوان یک جزء ضروری و پیچیده در برنامهریزی و ساختوساز، یکی از عوامل زیرساخت سیستم حملونقل ما می باشد. برای انجام این تحلیلها، ابزارهای واکاوی مختلفی هست که هر کدام بر اساس یک نیاز خاص طراحی شدهاند. برای بهره گیری درست، این ابزارها پاسخهایی با جزئیات کافی و صریح را برای آگاهی دادن به تصمیمگیرندگان در مورد اثرات احتمالی مثبت و منفی و راهحلهای جایگزین ارائه میکنند. ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک به انتخاب ابزار مناسب برای هر شغل کمک میکنند. انتخاب ابزارهای مناسب واکاوی ترافیک برای یک پروژه، نیاز به قضاوت، بینش و دانش دارد که تنها از سالها تجربه و برنامههای کاربردی بدست میآید.
این ابزارها تا به امروز مهم بوده به صورت پیوسته مورد بهره گیری قرار میگیرند. البته، در حال حاضر یک سیستم خبره نیز هست که کار را به گونه قابل ملاحظهای سادهتر میکند. با پاسخ دادن به چند سؤال در مورد ویژگیهای کلیدی پروژه، سیستم خبره نوع ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک را برای رسیدن به پاسخهای کامل و سازگار برای اجرای تصمیمات سرمایه گذاری در ایجاد حملونقلهای سالم (بی عیب) در جامعه، تعیین میکند. به گونه کلی، این مطالعات نشان میدهند که چگونه انواع ابزارهای مختلف به مشکلاتی گستردهای که در برابر هر جامعه و سازمان هست به صورت قابل توجهی در حل معضلات موثر واقع شدهاند[1].
1-2 اظهار مساله اساسی پژوهش
با گذر زمان بدلیل توسعه شمار ناوگانهای حملونقل کشور و عدم توسعه یافتگی سایر اجزای سیستم حمل و نقل، این رشد باعث افزایش ازدحام ترافیک شده می باشد در نتیجه پتانسیل و شمار تصادفات و تاخیرات ترافیکی افزایش و کیفیت زندگی کاهش یافته می باشد. پس متخصصین برای رفع معضلات به وجود آمده و افزایش بهرهوری سیستمهای حملونقل موجود بایستی با بهره گیری از ابزارهای واکاوی ترافیکی، سیستم موجود را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند در خصوص اثربخشی بالقوه یک استراتژی خاص نظر دهند. متاسفانه برای بهره گیری از متدولوژی و ابزارهای موجود در خصوص تجزیه و تحلیل ترافیک در کشورمان، راهنمایی وجود ندارد و مطالعات انجام گرفته نیز در صورت وجود بسیار کم و خیلی کلی میباشند. این پایان نامه به مطالعه چگونگیی شناخت روشهای تحلیلی مناسب برای انتخاب مدل مؤثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی میپردازد.
تعداد صفحه : 159
قیمت : 14700 تومان