در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی عمران – راه و ترابری

عنوان:

تحلیل، ارزیابی و کنترل کیفی مراحل تولید و اجرای آسفالت گرم

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:
بروز خرابی در روسازی یکی معضلات اصلی در کاهش عمر مفید و سرویس دهی آن می باشد. راه حل های موجود جهت از بین بردن خرابی های روسازی به دو دسته پیشگیری و درمان تقسیم می شوند. فرآیند کنترل و تضمین کیفیت جزء راه حل پیشگیرانه می باشد. در این فرآیند، با بهره گیری از فعالیت هایی نظیر بازرسی، نمونه گیری، آزمایش و کنترل کیفیت رانندگی می توان کیفیت روسازی ساخته شده را کنترل نموده در صورت پذیرش، کیفیت آن را تضمین نمود.
در این پژوهش مطالعات انجام شده جهت کنترل و تضمین کیفیت آسفالت گرم به دو بخش اصلی برنامه کنترل کیفیت تقسیم شده می باشد. برنامه کنترل کیفیت براساس روش های آماری مانند دسته بندی مشاهدات مشخصه های آسفالت، تحلیل تغییرات دسته ها، مطالعه پایداری داده ها توسط نمودار کنترل میانگین و مطالعه درصد اقلام معیوب توسط نمودار پارتو تبیین شده می باشد. در برنامه ارزیابی و پذیرش آغاز درصد درون حدود مشخصه ها توسط توزیع نرمال محاسبه شده و سپس مقادیر ضریب پرداخت برای هرکدام از مشخصه ها براساس درصد درون حدود آنها محاسبه شده و در نهایت ضریب پرداخت مرکب برای تمامی مشخصه های مورد مطالعه آسفالت محاسبه شده می باشد.
جهت تعیین ارتباط ضریب پرداخت و درصد درون حدود از روش دلفی بهره گیری شده می باشد که در نهایت برنامه پرداخت پله ای و خطی تعیین گردید. ضریب پرداخت مرکب براساس وزن هرکدام از مشخصه ها تعیین شده می باشد که محاسبه این وزن ها از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام گرفته می باشد.
نتایج انجام برنامه کنترل کیفیت بر روی مشاهدات مطالعه موردی نشان دهنده تشابه نتایج روش های مختلف مورد بهره گیری در برنامه کنترل کیفیت می باشد. بعلاوه توسط این روش ها می توان عوامل کاهنده کیفیت آسفالت ساخته شده را تشخیص داد. مطالعه و مقایسه برنامه ارزیابی و پذیرش نشان دهنده نتایج سختگیرانه این برنامه نسبت به سایر سیستم های ارزیابی جاری می باشد. بهره گیری از برنامه کنترل کیفیت و ارزیابی و پذیرش می تواند تأثیر بسزایی در کنترل و تضمین کیفیت آسفالت گرم اعمال نماید.
مقدمه:
امروزه هزینه های بسیاری صرف تولید و ترمیم روسازی های آسفالت گرم می گردد. مطابق آمار به دست آمده هزینه های سالانه تولید قیر و آسفالت در کشور حدوداً 2500 میلیارد تومان می باشد که این مبلغ، حدود 15 درصد بودجه عمرانی کشور را به خود اختصاص داده می باشد. بعلاوه، متوسط عمر روسازی در کشور ایران 3 الی 4 سال می باشد، در حالی که در سایر کشورها این عمر، تقریباً 9 الی 10 سال می باشد. کوتاهی عمر روسازی راه های ایران سالانه در حدود 1500 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل نموده می باشد. آمار فوق حاکی تولید انبوه قیر و آسفالت در سطح کشور می باشد و با وجود انجام نظارت و بازرسی از تولید و اجرای روسازی، درصد قابل توجهی از هزینه های تولید آنها صرف تعمیر و بازسازی روسازی راه ها شده می باشد. در نتیجه نظارت و بازرسی بر مراحل تولید و اجرای آسفالت در سطح کلان، جهت کسب کیفیت مطلوب چندان کافی نبوده و فقدان فرآیندهایی جهت کنترل و تضمین کیفیت آسفالت روسازی ها، به روشنی دیده می گردد.
فرآیند کنترل و تضمین کیفیت روسازی مانند اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از اضمحلال روسازی بازه زمانی عمر آن می باشد. این فرآیند شامل سه بخش اصلی کنترل کیفیت، پذیرش محصول و بازبینی و تاییدهای نهایی می گردد. نمونه گیری، آزمایش و بازرسی مانند نیازات اولیه بخش های مختلف این فرآیند می باشد.
روشهای آماری ابزاری مفید و موثر جهت مطالعه سطوح کیفی محصولات و ارزیابی آنها در دوره زمانی مشخص می باشند. این روشها به نام کنترل کیفیت آماری شناخته شده و با نمونه گیری از محصول و بهره گیری از اطلاعات به دست آمده، ارزیابی و کنترل انجام و اصلاح فرآیند ساخت آسفالت امکان پذیر می باشد.
فصل اول
تعریف مسئله
1-1- تعریف کلی مسئله
در نظر داشتن چگونگی تامین مصالح و مواد با مشخصات مورد نیاز، ساخت و اجرای آسفالت در جهت کاهش هزینه ها و همچنین کارکرد مناسب در طول دوره عمر روسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
حمل و نقل جاده ای در ایران در جهت حمل و نقل کالا و مسافر تأثیر اول را در میان سایر مدهای حمل و نقل داراست. در واقع شبکه راه ها بستر این نوع حمل و نقل محسوب می شوند. اما سوال اصلی آنست که آیا این بستر مهم حمل و نقل در طول چرخه عمر خود از کیفیت سرویس دهی مورد انتظار برخوردار می باشد؟ مطالعه ها و بازرسی های انجام شده از سطوح روسازی های اجرا شده نشانگر این موضوع می باشد که عمده روسازی های ساخته شده تا به امروز سرویس دهی مورد انتظار را برآورده ننموده اند. در نتیجه شناخت معضلات روسازی های اجرا شده و در نظر گرفتن یک طرح کنترل کیفیت مناسب (QCP, Quality Control Plan) و در ادامه آن یک طرح تضمین کننده کیفیت کار پیمانکار (در هنگام ساخت و پخش لایه های آسفالتی) برای افزایش طول عمر و بازدهی مناسب آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
2-1- نیاز به مطالعه در مورد مسئله
با در نظر داشتن طول عمر سرویس دهی پایین روسازی های آسفالتی در داخل کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته نیاز تمرکز بر روی گسترش روش های مدیریت و نگهداری راه بیش از پیش احساس می گردد. مطالعات گذشته به مقصود مقایسه روش های پیشگیرانه بروز خرابی های روسازی مانند کنترل و تضمین کیفیت آن و روش های درمانی نشان دهنده مزیت روش های پیشگیرانه نسبت به روش های ترمیم روسازی راه می باشد. پس ضرورت مطالعه و پژوهش در خصوص ارائه یک طرح کنترل و تضمین کیفیت آسفالت گرم به مقصود حل بعضی از قسمت های مسئله مطرح شده قابل قبول می باشد.
تعداد صفحه : 184
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سمینار ارشد رشته عمران سازه های هیدرولیکی: بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی

***

—-

دسته‌ها: عمران

دیدگاهتان را بنویسید