بررسی و تحلیل بازار تولید هنر – صنعت انیمیشن در ایران و موانع توسعه آن

انیمیشن به نام صنعتی هنری یکی از دریچه‌های مهم برقراری ارتباط با دنیای معاصر و نمایش هنر و فرهنگ ملی است. امری که تنها در وادی هنر نمی‌گنجد بلکه به مبحث صنعت وابستگی شدیدی دارد؛ انیمیشن ایران به واسطه‌ی عوامل مختلف نتوانسته است یک صنعت باشد و ایران از ظرفیت‌های وجودی این رسانه‌ی قدرتمند بی‌بهره مانده است. شرایط اولیه توسعه انیمیشن ملی، ایجاد یک نظام قانونمند و نظارتی با بهره‌مندی صرف از مدیران و استراتژیست‌های فرهنگی هنری و اقتصادی است. این حوزه در وضعیت فعلی شدیداً نیازمند یک نظام سلسله مراتبی و استوار است تا با تکیه به آن، سیستم های اجرایی، قابلیت اجرای قوانین توسعه را بیابند. هدف از این پژوهش جستجو و تجزیه بازار تولید هنر-صنعت انیمیشن در ایران و موانع توسعه آن است؛ این هدف با کاربرد از الگو مدیریتی سوات محقق خواهد شد تا با مطالعه‌ی قوت ها و ضعف‌ها، امکان ها و تهدیدها به بیان عوامل عدم توسعه انیمیشن در ایران پرداخت شود، در راستای واردشدن به این هدف، جامعه‌ی آماری درنظر گرفته شد و سوال نامه‌های مطرح گردید؛ سوال واقعی مطالعه این است که واقعی‌ترین آسیب موجود در جامعه آماری کدامند و چگونه می‌توان آن‌ها را مرتفع ساخت؟
سنت تحقیق بکارگرفته شده دراین پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و از لحاظ شلوغی‌آوری معلومات، تشریحی پیمایشی است. در روش پژوهش «54» نوع آسیب شناسایی شد، سپس به کمک سوال‌نامه «شماره1» آسیب‌ها فیلتر شد و نهایتاً «19» آسیب زیان‌بارتر بازشناسی داده شد که وارد پرسشنامه «شماره2» شدند. براساس نتایج این پژوهش،آسیب‌های مربوط به نقاط ضعف داخلی و آسیب‌های مربوط به تهدیدات خارجی به نظم رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند. بالاترین رتبه در بُعد تهدیدات خارجی مربوط به آسیب عدم حمایت دولت و ویژه گردانیدن ارزش است و بالاترین رتبه در بُعد نقاط ضعف داخلی مربوط به عدم مدیریت واحد، بر تولید انیمیشن است. امیدواری بر این است که داده‌های به دست آمده بتوانند کمکی در پیشرفت و اعتلای انیمیشن ایران نماید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *