تاثیر اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی در سئو

0 Comments

تاثیر اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بر رتبه گوگل سایت

در چند سال گذشته یکی از مباحث مبهم و سردرگم کننده سئو، رابطه رتبه بندی سایت در یافته های جستجوی گوگل با فعالیت در شبکه های اجتماعی بوده. هر چند می گن واسه گوگل تعداد اشتراک گذاری محتوا ملاک نیس، اما میشه حدسایی در مورد اینکه به چه دلیل پستایی که زیاد به اشتراک گذاشته می شن رتبه گوگل بهتری بدست میارن هم زد. در این مقاله به بررسی مفصل این موضوع می پردازیم.

تعداد اشتراک گذاری محتوا دلیلی واسه کسب رتبه بهتر در گوگله؟

مردم از سال ۲۰۱۰ به وجود ارتباطایی بین تعداد اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و رتبه سایت در یافته های جستجوی گوگل فهمیدن. اما رابطه بین رتبه بندی و سیگنالای شبکه های اجتماعی تا حدی به یه بازی موش و گربه تبدیل شده. بعضی از کارشناسان سئو باور دارن که گوگل واسه تعیین جایگاه سایت، مثل لینکا به تعداد اشتراک گذاری مطالب (البته با تاثیر کمتر) هم در الگوریتم خود توجه می کنه.

در لیست رتبه بندی عوامل موثر در سئو که شرکت MOZ تازگیا منتشر کرده، تعداد اشتراک گذاری مطالب عامل کم تاثیری در نظر گرفته شده. هم اینکه خود گوگل هم به کار گیری تعداد اشتراک گذاری مطالب در الگوریتم خود رو رد کرده. در واقع میشه به این نتیجه رسید که گوگل به تعداد اشتراک گذاری محتوا در توییتر، فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی واسه رتبه بندی سایت اهمیتی نمی ده.

افزایش تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی

شایدً ما به معیارهای اشتباهی توجه کردیم و باید به بهتر شدن تعامل با کاربران شبکه های اجتماعی توجه بیشتری داشته باشیم. شاید دلیل اینکه پستایی که تعداد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بیشتری دارن در گوگل رتبه بهتری می گیرن، این باشه که تعداد افراد بیشتری رو با خود درگیر کردن (چیزی که می تونه منتهی به تعداد اشتراک گذاری بیشتر هم شه). حال چیجوری می تونیم این نظریه رو آزمایش کنیم؟

بررسی اتحاد رتبه پستا در یافته های جستجوی گوگل با اندازه تعامل کاربران شبکه های اجتماعی

در آزمایشی که بین ۱۰۰۰ صفحه انجام شد مشخص شد که رابطه بسیار قوی میان اندازه تعامل در فیسبوک و اندازه کلیک (CTR) پستا در یافته های ارگانیک گوگل هست. در این آزمایش که با به کار گیری داده های آماری فیسبوک و داده های کلمات کنسول جستجوی گوگل انجام شد، مشخص شد که پستایی که به طور میانگین اندازه تعاملی بین ۶٪ تا ۱۳٪ دارن، رتبه بهتری نسبت به بقیه پستا دارن و هم اینکه اندازه کلیک (CTR) بهتری هم در گوگل بدست آورده ان. تو یه مثال عملی به بررسی سه پستی که جایگاه مناسبی در گوگل دارن و اندازه اندازه تعامل اونا در فیسبوک پرداخته شد.

  • پستی که ۵۰۰۰۰۰ بازدید از صفحه یافته های جستجوی گوگل به دست آورد، اندازه تعاملش در فیسبوک ۷.۴٪ بوده.
  • پستی که ۲۵۰۰۰۰ بازدید از صفحه یافته های جستجوی گوگل به دست آورد، اندازه تعاملش در فیسبوک ۸.۵٪ بوده.
  • پستی که ۱۰۰۰۰۰ بازدید از صفحه یافته های جستجوی گوگل به دست آورد، اندازه تعاملش در فیسبوک ۷.۱٪ بوده.

میشه مثالای بیشتری هم واسه این فرضیه آورد. اما بحثی که پیش میاد اون هستش که این قضیه نشون دهنده یه رابطه همبستگیه یا علیت؟

واسه جواب به این سوال اول باید با الگوریتمای یادگیری ماشین (Machine Learning) آشنا شیم. الگوریتمای یادگیری ماشین در عمل اندازه تعامل بیشتر رو با دیده شدن بیشتر جواب میدن. دیده شدن بیشتر هم به معنی رتبه گوگل بهتر و همینطور اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بیشتره. یه الگوریتم واسه رسیدن به جواب درست، به این نگاه می کنه که مردم با محتوا درگیر شدن یا خیر، درگیر شدن مردم با محتوا نشونه دهنده ربط داشتن محتوا واسه الگوریتمه و اگه مردم با محتوا درگیر نشده باشن، الگوریتم به دنبال محتوای دیگری می شه که مردم رو با خود درگیر کرده باشه. گوگل از مدلای یادگیری ماشین در الگوریتم رتبه بندی رنک برین خود استفاده زیادی کرده.

مثلا وقتی که فردی در گوگل مطلبی رو جستجو می کنه، گوگل می خواد بهترین نتیجه رو واسه اون نمایش دهد. گوگل واسه اینکه بتونه کیفیت تجربه کاربری موتور جستجوی خود رو زیاد کنه به سیگنالای رتبه بندی زیادی توجه می کنه که یکی از اونا اندازه کلیک (CTR) پستای سایت در صفحه یافته های ارگانیک گوگله. اینکه چند درصد کاربران روی لینکی که در رتبه اول قرار داره کلیک می کنن یا روی لینک دومی و سومی و … نشون دهنده اندازه کلیکه. با اینکه ممکنه همه هر سه لینک جواب فرد رو بدن، بازم اندازه کلیک (CTR) سرنخ مناسبی واسه گوگله تا بفهمه که محتوای مناسب رو به ترتیب درست نمایش میده یا خیر. در این مورد خوندن مقاله “تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو” هم می تونه به درد بخور باشه.

چیزی مثل نکات رتبه بندی گوگل در فیسبوک هم هست. وقتی که یه پست در فیسبوک مورد توجه قرار میگیره (یعنی تعداد افراد زیادی اونو مشاهده، لایک، کامنت و به اشتراک می ذارن) الگوریتم فیسبوک هم به این پست توجه بیشتری می کنه و اونو بیشتر در برابر دید قرار میده و این به یه چرخه تبدیل می شه.

  • پست اندازه تعامل بالایی دریافت می کنه.
  • فیسبوک با در برابر دید قرار دادن پست به اون جایزه میده.
  • در برابر دید قرار گرفتن اون باعث افزایش اندازه تعامل می شه.
  • دوباره فیسبوک با بیشتر در برابر دید قرار دادن پست به اون جایزه میده و …

راه حل چیه ؟

راه حل

به کار گیری محتوای مناسب و ارگانیگ در شبکه های اجتماعی راه مناسبی واسه افزایش مخاطبان و دیده شدن بیشتره.

محتوای خوب و مناسب که مخاطب رو با خود درگیر کنه، باعث می شه که شما رتبه بهتری در یافته های جستجوی گوگل پیدا کنین و برعکس پیدا کردن جایگاه بهتر در جستجوها باعث می شه که مخاطبان بیشتری رو با خود درگیر کنین.

در آخر پنج عامل مهم واسه داشتن یه پست ایده آل که باعث بیشتر دیده شدن شما می شه رو معرفی کردیم:

  • مهمترین عامل، داشتن یه ایده واقعا قابل توجه و الهام بخشه
  • محتوای ارگانیک و مناسب که مخاطب رو با خود درگیر می کنه
  • اندازه کلیک (CTR) بالا در صفحه یافته های جستجوی گوگل
  • اندازه تبدیل بالا در سایت
  • تبلیغ در شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو